اطلاعات داروی و راه حل های درمان

اطلاعات داروهای داخلی و خارجی و ماثرترین درمان و تجویز دارو

اطلاعات داروی و راه حل های درمان

اطلاعات داروهای داخلی و خارجی و ماثرترین درمان و تجویز دارو

اطلاعات داروی و راه حل های درمان

هدف از ساخت این وبلاگ برای کمک به درمان بهتر شما و تکمیل کردن اطلاعاتی که دارید نسبت به داروهایی که در داخل کشور خودمان است و داروهای وارداتی که در داخل ایران است و همچنین شناخت شرکت های معتبر دارویی که در ایران فعالیت میکنند

قرص دیلتیازم (Diltiazem) به منظور کاهش فشارخون در پرفشاری خون و همچنین تسکین درد قلب تجویز می‌شود. سردرد و اختلالات گوارشی از عوارض این دارو است.
 فشار خون و مشکلات قلبی به خصوص در سنین بالا شایع است اما می توان این مشکلات را به وسیله داروهای کنترل کننده تا حدود زیاید حل کرد. قرص دیلتیازم از داروهای کاهنده فشار خون بوده که علاوه بر این موارد مصرف دیگری هم دارد.

فشار خون بالا - داروی فشار خون - درمان فشار خون

قرص دیلتیازم چیست؟

قرص دیلتیازم (Diltiazem) به منظور کاهش فشارخون در پرفشاری خون؛ تسکین درد قلبی در قفسه سینه (آنژین صدری )؛ و ضریان قلب نامنظم و لرزش دست مصرف می‌گردد. این دارو از طریق مسدودکردن ورود کلسیم به داخل سلول‌ها عمل می‌کند؛ این خاصیت مسدودکنندگی باعث می‌شود تا مقدار کلسیم در سلول‌های قلبی و رگ‌های خونی کاهش یابد که موجب کاهش ضربان قلب و گشادی عروق (رگ‌ها) می‌شود. بنابراین فشار خون پایین آمده، جریان خون افزایش یافته و بار کاری قلب کاهش پیدا می‌کند.
 
توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند. بلکه آن را کنترل می‌نماید، از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
 
چنانچه به فشار خون بالا مبتلا هستید بهتر است با روش‌های درمان آن آشنا شده و اگر علاقه‌مند به درمان‌های خانگی هستید پیشنهاد می‌کنیم با درمان خانگی فشار خون بالا در طب سنتی هم آشنا شوید.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 موارد مصرف  بالا بودن فشار خون
 آنژین صدری
 نشانگان رینود
 آریتمی قلب
 عوارض  برادی کاردی، انسداد سینوسی - دهلیزی و دهلیزی - بطنی، کاهش فشارخون، کسالت، سردرد، اختلالات گوارشی، برافروختگی و احساس گرما، خیز (ورم مچ پا)
 تداخل دارویی  داروهای مسدودکننده‌گیرنده‌های بتا ـ آدرنرژیک، آمیودارون، کاربامازپین، تئوفیلین، فنی توئین، دیگوکسین، بافنوباربیتال، سیکلوسپورین، داروهای بیهوشی


مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف دیلتیازم باید طبق نظر پزشک تعیین گردد. زیرا میزان مصرف این دارو برای افراد و بیماریهای مختلف متفاوت می‌باشد. به طور معمول مقدار مصرف این دارو در درمان آنژین یا افزایش فشارخون در بزرگسالان، ۶۰ میلی‌گرم ۳ بار در روز (در مورد بیماران‌ سالخورده، ابتدا ۲ بار در روز) است که در صورت نیاز می‌توان این مقدار را با فاصله‌ هر ۱ یا ۲ روز بر حسب نیاز و تحمل بیمار افزایش داد. حداکثر مقدار مصرف ۳۶۰ میلی‌گرم در روز است.
 
توجه: در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، در این صورت مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.
 

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

معمولا شکل‌های طولانی اثر دیلتیازم روزی یک بار مصرف می‌شود و بهتر است صبح ناشتا خورده شود تا فراموش نشود.
دیلتیازم را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد.
هر روز پیش از مصرف دیلتیازم نبضتان را برای یک دقیقه بگیرید. اگر نبضتان 50 در دقیقه یا کمتر بود، قبل از مصرف دوز بعدی دیلتیازم با پزشکتان مشورت کنید.
مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.
از مصرف سایر داروها، بخصوص‌ داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه‌ ندارند، باید خودداری شود.
دیلتیازم در شیر مادر ترشح می‌شود. بنابراین شیردهی در دوران مصرف این دارو باید قطع شود.
مصرف با غذا ممکن است جذب دارو را افزایش دهد.
 
قرص دیلتیازم - داروی فشار خون - عکس دیلتیازم

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

  • اندازه‌گیری فشار خون،‌ انجام آزمون ECG و اندازه‌گیری ضربان قلب در طول مصرف دارو ضروری است.
  • مقدار مصرف دیلتیازم در بیمارن مبتلا به عیب کار کلیه و کبد باید کاهش داده شود.
  • در صورت وجود علائم حاد آنژین، به هنگام نیاز می‌توان قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین را به طور همزمان استفاده کرد.
  • به بیمار آموزش دهید در صورت بروز سرگیجه و گیجی مراتب را به پزشک اطلاع دهد و برای پیشگیری از افت فشارخون وضعیتی به یکباره از جای خود بلند نشود.
  • این دارو در افراد سالخورده باید با احتیاط تجویز شود زیرا نیمه عمر آن ممکن است طولانی شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی