اطلاعات داروی و راه حل های درمان

اطلاعات داروهای داخلی و خارجی و ماثرترین درمان و تجویز دارو

اطلاعات داروی و راه حل های درمان

اطلاعات داروهای داخلی و خارجی و ماثرترین درمان و تجویز دارو

اطلاعات داروی و راه حل های درمان

هدف از ساخت این وبلاگ برای کمک به درمان بهتر شما و تکمیل کردن اطلاعاتی که دارید نسبت به داروهایی که در داخل کشور خودمان است و داروهای وارداتی که در داخل ایران است و همچنین شناخت شرکت های معتبر دارویی که در ایران فعالیت میکنند

اطلاعات مهم در مورد داروی پنتوپرازول


پنتوپرازول

https://t.me/informationdrug

داروی پنتوپرازول یک مهارکننده پمپ پروتونی است که مقدار اسید تولیدشده در معده را کاهش می‌دهد.از این دارو برای درمان بیماری التهاب و فرسایش مرس (آسیب مری در اثر اسید معده) و سایر مشکلاتی که در اثر وجود اسید معده اضافی مانند سندرم زولینگر الیسون هستند مورداستفاده قرار می‌گیرد. داروی پنتوپرازول برای بهبود فوری علائم سوزش سر دل کاربردی ندارد.

 

اطلاعات مهم در مورد داروی پنتوپرازول

اگر از داروی ضد انگل آلبندازول (Albenza) یا مبندازول (ورموکس) استفاده می‌کنید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر علائم یک عارضه جانبی جدی مانند کاهش ادرار، وجود مقادیری از خون در ادرار، درد شدید معده، اسهال آبکی یا اسهال خونی، یا علائم جدید یا بدتر شدن درد مفصلی یا خارش پوستی که در نور خورشید بدتر می‌شود را داشتید، بلافاصله با پزشک خود دراین‌باره مشورت کنید.

مصرف این دارو ممکن است خطر شکستگی استخوان در ران، مچ دست و ستون فقرات را افزایش دهد، به‌ویژه اگر این دارو را درازمدت یا در دوزهای بالا مصرف کنید.

سوزش سر دل اغلب با اولین نشانه های یک حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در صورت درد قفسه سینه یا احساس سنگین بودن سینه، درد در حال گسترش  رو به بازوی یا شانه شما، حالت تهوع، عرق کردن و احساس ناخوشی عمومی، به اورژانس مراجعه کنید.
این دارو را برای تمام مدت‌زمانی که تجویزشده است، مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه بیماری شما به‌طور کامل تحت درمان قرار گیرد، بهبود یابد.

داروی پنتوپرازول را نباید همراه با آتازاناویر (Reyataz) یا نلفوناویر (Viracept) مصرف کنید. در صورت مصرف هر یک از این داروها برای درمان بیماری ایدز یا عفونت اچ آی وی، به پزشک خود اطلاع دهید.

.

درمان طولانی‌مدت با داروی پنتوپرازول ممکن است جذب ویتامین ب ۱۲ را برای بدن شما سخت کرده و کمبود این ویتامین را تشدید کند. در صورت نیاز به درمان درازمدت با این دارو، اگر نگرانی در مورد کمبود ویتامین B-12 دارید با پزشک خود صحبت کنید.

نکاتی   که باید  قبل از استفاده از این دارو  بدانید

اگر موارد زیر رادارید نباید از این دارو استفاده کنید:

• اگر شما به پنتوپرازول یا داروهای مشابه مانند لانزو پروازول (Prevacid)، اسموپرازول (نکسیومامپرازول (Prilosec، Zegerid) یا ربلپرازول (AcipHex) حساسیت دارید؛

• همچنین داروهایی را که حاوی ریلپیویرین هستند (Edurant، Complera، Odefsey).

اگر این موارد زیر را دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف این دارو برای شما بی خطر است:

• بیماری کبدی شدید
• سطوح پایین منیزیم در خون شما؛
لوپوس؛
پوکی استخوان؛
•  کمبود تراکم معدنی استخوان (استئوپنی).

 مصرف یک مهارکننده پمپ پروتونی مانند این دارو ممکن است خطر بروز شکستگی استخوان در ران و ستون فقرات را افزایش دهد. این اثر اغلب در افرادی که به مدت طولانی این دارو را مصرف کرده‌اند یا در دوزهای بالا آن را مصرف کرده‌اند و همچنین در افرادی که ۵۰ سال و بالاتر دارند، رخ‌داده است. البته مشخص نیست که آیا این دارو عامل اصلی افزایش خطر شکستگی است یانه.

معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا نه . اگر شما باردار هستید یا برای باردار شدن برنامه دارید ، به پزشک خود در این باره اطلاع دهید.

این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل می کند و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخوار شود. اگرشما در حال تغذیه کودک از شیر مادر هستید بدون توصیه پزشک خود از این دارو استفاده نکنید.

مصرف این دارو برای کودکان زیر ۵ سال مورد تائید نمی‌باشد.

چگونه باید داروی پنتوپرازول را استفاده کنید؟

قرص‌های پنتوپرازول را می‌توان با و یا بدون غذا مصرف کرد. پرانول های خوراکی پنتوپرازول را باید ۳۰ دقیقه قبل از یک وعده غذایی مصرف کرد.

این دارو را خرد نکنید و یا نجوید و آن را به‌صورت کامل مصرف کنید.


شما بهتر است که این دارو را با یک قاشق مربا خوری سیب مصرف کنید. این مخلوط را فورا و بدون جویدن مصرف کنید و آن را برای استفاده های بعدی ذخیره نکنید.


اگر موارد زیر را مشاهده کردید فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

• درد شدید معده، حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن؛
• اسهال آبکی یا اسهال خونی؛
• تشنج (صرع
• کبودی یا تورم در محلی که در آن دارو تزریق‌شده است؛
• علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس، درد مفصلی یا تورم به همراه بثورات پوستی به شکل پروانه بر روی گونه‌ها و بینی شما (که در مواجهه با نور خورشید بدتر می‌شوند)؛
• مشکلات کلیوی مانند ادرار کردن کمتر از حد معمول، وجود خون در ادرار، ورم، افزایش وزن سریع؛
• علائم کمبود منیزیم مانند سرگیجه؛ ضربان قلب سریع، لرزش (ترمور) و یا حرکات سریع عضلانی؛ احساس خجالت؛ گرفتگی عضلات، اسپاسم عضلانی در دست‌ها و پاهای شما؛ سرفه یا احساس خفگی.

چه داروهایی این دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

به پزشک خود در طول درمان با این دارو در مورد تمام داروهای خود چه آن‌ها را شروع و چه متوقف کرده‌اید به‌خصوص داروهای مانند موارد زیر، اطلاع دهید:

• آمپی‌سیلین
• کتوکونازول؛
• متوترکسات؛
• مایکوفنولات مفتیل؛
• داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین (Coumadin، Jantoven)؛
• داروهای مصرفی برای کنترل عفونت اچ آی وی یا بیماری ایدز مانند آتازاناویر، نلفوناویر؛
• داروهای حاوی آهن مانند فومارات آهن، گلوتوکسید آهن، سولفات آهن و …

این لیست کامل نیست. بسیاری از داروهای دیگر اگر همراه با این دارو استفاده شود، می‌تواند با آن تداخل پیدا کند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه ، ویتامین‌ها ، و محصولات گیاهی است. داروهای جدید را بدون مشورت کردن با پزشک خود شروع نکنید.

عوارض مصرف داروی پنتوپرازول





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی